Van Montfoortstraat 15,
2274 SR Voorburg

Konijnen en knaagdieren

Wist u dat na honden en katten konijnen de meest gehouden huisdieren zijn?

Konijnen zijn leuke huisdieren, maar wat niet iedereen weet, is dat ze liever niet alleen wonen. Konijnen leven in het wild in groepsverband en vinden het leven als huisdier een stuk leuker met een vriendje of vriendinnetje.

Wij adviseren om zowel buiten- als binnenkonijnen te vaccineren. Wij vaccineren tegen myxomatose, het RHD1- en RHD2 virus. De vaccinaties zijn een jaar geldig en zijn per stuk verpakt. Dit heeft als voordeel dat u niet meer afhankelijk bent van een vaste ‘konijnenavond’, maar een afspraak kunt maken wanneer het voor u uitkomt.

Myxomatose

Myxomatose wordt overgedragen door stekende insecten, zoals muggen en vliegen, maar kan ook worden overgebracht door besmette materialen en door contact tussen dieren onderling. Het is een virus en de meeste konijnen overleven een besmetting niet. Het is dan ook belangrijk om uw konijn jaarlijks tegen myxomatose te vaccineren.

RHD1-virus

RHD1-virus wordt ook wel het VHS (viraal hemorragisch syndroom) genoemd. Het gaat om een virus dat zich razendsnel via direct of indirect contact kan verspreiden. Het virus heeft een zeer acuut verloop met fatale afloop. Wij adviseren dan ook om uw konijn jaarlijks te vaccineren tegen dit virus.

RHD2-virus

Sinds eind 2015 komt er in Nederland ook een mutatie van het RHD1-virus voor, het RHD2-virus. Het virus kent een iets minder acuut verloop dan het RHD1-virus, maar kent ook vrijwel altijd een dodelijke afloop. Tegelijkertijd met de jaarlijkse vaccinatie tegen myxomatose en RHD1, kunnen wij uw konijn vaccineren tegen het RHD2 virus.